Selasa, 30 April 2013

Agar-agar pilihanraya (bukan aku kata orang lain yang kata) ^_^

Assalamu'alaykum Rakan blog,
Last week aku ada buat jelly ni tapi sebab kemalasan yang menebal dikalbu lambat la sikit aku post entry ni, tunggu encik mood mai bertandang dulu. Jelly ni rupa dia lebih kurang sama macam lambang parti pass..sebab tu tajuk kat atas tu macam tu..dalam riuh nak mengundi ni aku pun rasa teringin jugak nak participate..nak sembang bab politik dah haku tak reti..so aku buat kuih sajala..

Asalnya yang boleh timbul idea nak buat jelly ni aku nampak someone post gambaq rupa macam ni kat facebook..terus rasa nak buat..tapi aku dah tak ingat sapa yang post tu..dia post gambaq saja resepi takdak pun..So, aku pun memandai mandai la create resepi sendiri..nasib baik jadi jugak..ala..agar-agar saja pun, bukan susah..bahan asas dia sama ja..agar2, air dan gula, Yang best tu, bila post kat facebook ada pulak kawan fb yang download gambar kuih aku ni letak kat satu page masakan tu..tak sangka pulak ramai yang share..beratus share..aku seronok jugak actually..kalau tak caya hampa boleh tengok kat sini, Yang tak seronok tu dia download tak mintak permission aku, takpalah..kalau tak mau bagi orang download jangan letak kat facebook la..yer tak (pujuk hati sendiri)..persoalannya.kenapa dia tak share jer dari fb aku..kenapa nak kena download, kalau share memang 100% aku tak kisah punya..lepas ni nak kena letak watermark la kat setiap gambaq aku..Emm..dengar macam kedekut jer bunyinya aku ni kan..entahlah..bukan kedekut tapi tak tau nak explain macam mana.


Oklaa...aku nak cerita tentang jelly ni saja pun..kenapa entry aku ni jadi panjang jugak..asal aku tulis jer panjang..asal panjang jer tulis..kalau tak tulis tak tulis lansung pulak...okla, sudah! stop membebel..jom tgk resepi yang aku buat ni..resepi agar-agar hentam versi aku..



Nampak tak dah ada watermark kat situ..hehe..saya budak baru belajar.

BAHAN2 NYA:

Agar-agar bertali 20gram
1 1/2 cawan gula (kalau tak suka manis boleh kurangkan sikit)
Suku cawan susu pekat manis
5 Cawan air (untuk buat agar-agar hijau)
2 Cawan air (untuk buat agar-agar susu)
Air perahan daun pandan (qty dia aku main agak2 ja)
Sedikit pewarna hijau

Cara-cara:
Ambik dalam suku daripada agar-agar masak dengan 2 cawan air.
Bila dah mendidih dan hancur agar-agar masukkan susu, kacau sebati.
Tutup api dan bubuh dalam bekas bulat, kalau tak ada boleh letak dalam loyang, lepas beku boleh tekan guna acuan bulat.
Masak agar-agar yang lebih tadi dengan 5cawan air, hingga didih dan hancur,
Kemudian masukkan gula. kacau.
Lepas itu masukkan air pandan dan sedikit pewarna hijau.Kacau hingga mendidih.
Tutup api.
Agar-agar susu tadi disusun dalam loyang then tuangkan agar-agar pandan tadi. tunggu sejuk dan keras, potong macam dalam gambar..bolehlah dinikmati..Enak bila dimakan sejuk.Selamat mencuba.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan