Isnin, 6 April 2015

Sehari sehelai AlQuran An Nahl Ayat 80-93

Assalamualaikum teman blog kesayangan,

Malas bebenar nak update blog, lebih2 lagi nak konsisten istiqamah update tentang bacaan alquran setiap hari. Syaitan berkata "tak perlulah, tidur lagi bagus," tapi aku cuba lawan sedaya upaya. Aku nak tengok, siapa menang, syaitonirrojim menang ker atau aku yang menang, walaupun aku hampir2 tertewas sebenarnya.

Hari ni seharian aku kat rumah makcak, nampak dia seronok sangat aku pi bertandang kat rumah dia. Aku bawak siap pokok keladi yang aku ambik dari rumah mak mentua aku. Kami masak sayur asam keladi bersama sambil mendengar cerita2 zaman lalu dia. Habibi aku pulak buat kerja kat luar rumah, kerja yang dah berapa hari masih belum settle lagi sampai hari ni.

Dah siap sayur asam keladi, ikan pekasam goreng, sambal belacan dan ulam pucuk betik, kami makan tengah hari sama2, wah! Sedap pulak masakan aku hari ni, seronok sungguh tengok makcak dan habibi makan. Berselera, Alhamdulillah, hilang letih aku masak.

Sebelah petang aku balik rumah sat sebab nak pi kelas mengaji kat masjid Jawi, lupa nak cerita, aku sekarang ambik kelas mengaji kat masjid, kelas pengajian dewasa. Baru start 2 minggu. Ustaz ajar membaca dari bawah, dari iqra', mula2 ustaz ajar sebutan dulu, kena pastikan sebutan betul2 perfect, susah jugak sebenarnya tp aku sanggup asalkan aku dapat membaca dengan sempurna.
Belajar iqra dulu, tapi tak pa aku suka, sangat bagus untuk aku dunia dan akhirat.

Yang ni salah seorang ustaznya, ada tiga orang ustaz semuanya. 


Syukur sangat aku salah seorang yang dipilih Allah untuk mengaji disini.

Lepas habis mengaji pukul 6.30pm, aku pi balik kat rumah makcak, sampai pukul 8malam baru balik rumah. Esok kena pergi lagi, belum habis kerja habibi kat sana. Makcak siap bgtau esok nak buat sayur lemak asin2 dengan ubi keledek untuk tengah hari. Nak umpan aku lah tu, nak suruh aku p jugak..

Oklah, terpanjang pulak cerita ya, kita teruskan dengan bacaan untuk hari ni.

MEMBACA QURAN SATU HARI SATU HELAI

Tarikh:6/4/2015 (Isnin)
Surah: An Nahl Ayat 80-93
M/S    :276-277
Juzuk:14



صدق الله العظيم✅

Ok, semoga teman kesayangan dapat membaca sama2 ya, pahala bacaan kita sedekahkan buat saudara kita yang dah tak ada. Juga niat sedekahkan untuk muslimin muslimat yang masih ada atau yang dah tiada.
Esok aku masih lagi kat rumah makcak, tunggu kisah esok dan juga bacaan seterusnya ya. Maassalama..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan