Selasa, 7 April 2015

Nasi Lamuni buat Mak.

Assalamu'alaykum teman blog kesayangan..

Harini aku masih lagi kat umah mak besaq, rasa tak larat sangat hari ni, nasib baik masa awal pagi tu Nurul mai bawak pizza..jadi tak kalut sangat nak masak nasi awal sebab perut dah kenyang makan pizza.

Dah pukul 2petang baru mak besaq cakap nak buat nasi lamuni.,hari ni dia yang masak, aku cuma tolong2 ja..Nasik lamuni ni sebenarnya dah jadi macam menu tradisi keluarga kami.. Memang dari kecik-kecik kami dok makan nasik ni..Mak besaq rajin sungguh buat, mak dan tok pun sama, Sampai ke lani boleh kata dalam family semua suka..Adam yang kecik tu pun suka. Amir yang memilih makan sangat pun suka.. Mungkin sebab dah biasa dihidangkan sejak kecik..

Bila tengok nasi lamuni, teringat perbualan antara aku dengan emak, rasa seperti baru semalam dok sembang dengan dia.

Hari isnin 17 Nov 2014,
Emak: Hari Ahad ni kita buat nasi lamuni no, Zul cuti, adik pun balik dari asrama.
Aku: boleh mak, sedap gak tu..tapi kat sini takdak daun..
Mak: takpa nanti hang p minta kat rumah jiran kat depan tu..

Aku: (dalam hati- peliknya tak pernah mak suruh p minta kat rumah orang, selalu nak makan dia bawak siap2 daun atau p ambik ja kat rumah emak besaq)...

Dia tau anak, menantu, cucu dia suka, dia pun suka, dah lama tak makan. Teringin agaknya..Tak tahu apa yang dia rasa waktu tu, kesiannya mak, kami merancang, ketentuan Tuhan tak siapa menduga, rupanya dah tiada Ahad untuk mak, mak dah dijemput terlebih dahulu. Rancangan masak nasi lamuni terkubur bersama mak, sampailah hari ni.
Nasi lamuni hari ni hasil air tangan emak besaq, aku tolong sikit ja, enaknya tak terkata sama macam mak buat..Terima kasih emak besaq.

Semoga Allah kurniakan syurga tanpa hisab buat mak.. YaAllah dan para malaikat, Jagakan Mak untukku di Sana..semoga Mak berbahagia di Negeri Abadi. YA ALLAH..KU MEMOHON!

HASBUNALLAHU WANI'MALWAKEEL...

#AlfatihahBuatMak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan