Selasa, 25 Ogos 2015

Makcik

Assalamu'alaykum semua,

Makcik dah takda, 13 ogos baru ni, tapi baru hari ni teringat nak update blog, Makcik ni asalnya stray, tapi lepas beranak kat Muezza dia terus menetap kat rumah ni..sepanjang hidup dia, dia memang tak pernah sihat. Sentiasa selsema yang agak teruk jugak. Aku tak perasan pun yang makcik dah nazak, cuma perasan dia tak makan tengah hari tu. Tidur ja macam dah tak larat sangat, lepas tu kat dia bau busuk semacam.
Masa maghrib tu lepas solat aku berdoa kat tuhan, bukan sebab aku nak dia pendek umur tapi aku tak nak dia tersiksa lebih lama. Lagi pulak aku pun tak sihat nak kelola itu dan ini..aku doa aku cakap kalau memang makcik boleh sembuh, sembuhkanlah dia dengan segera, tapi kalau tak boleh, Aku minta Allah permudahkan dia supaya dia tak tersiksa lebih lama. Tak sangka doaku dimakbulkan. Bangun pagi esok aku tengok Makcik dah takdak..sayu jugak rasa hati.. Tapi aku tau memang itu yang terbaik untuk dia dan aku.

Malam Makcik pergi tu malam khamis, malam yang sama juga aku mimpi mak. Dalam mimpi tu kami masih kat rumah lama dulu, kat Sungai Baong, YaAllah, terubat rindu kat rumah tu walaupun hanya nampak dalam mimpi. Nampak sah almari usang kat ruang tamu kecik tu, dengan bawah rumah tempat kami tidur dan pintu menuju kedapur..Indahnya waktu itu.. ada mak, ada tok, aku ada semuanya..hanya Allah yang maha mengetahui, masa berlalu.. Semua tu takkan kembali lagi.. Tapi
masih segar hidup dalam hati aku.
Terima kasih Allah kerana hadirkan mimpi itu walau hanya sekejap cuma..

Aku masih tertanya-tanya, kenapa aku mimpi mak malam Makcik mati tu, apa hubung kaitnya, sedangkan aku ni memang susah nak mimpi.. Lagi lagi dekat mak, walaupun hakikatnya aku sangat rindu.. Persoalan yang memang tiada jawapannya..





Ni gambar terakhir Makcik, damailah Makcik disana..setakat ni saja yang kakak mampu untuk jaga makcik, Sampai kita bertemu lagi satu hari nanti, hmm kesian Muezza dah senasib dengan kakak. Tiada ibu untuk bermanja.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan