Khamis, 27 Oktober 2011

Lambaian Kaabah

Assalamu 'alaykum Teman Blog,
Isnin lepas 17 Oct 2011, Bonda kesayangan aku dah selamat berangkat ke Tanah suci, Syukur Alhamdulillah. Aku pun tak sangka sebab sebelum ni kami tak dapat apa-apa information dari pihak tabung haji, Yang boleh tau kata dapat pun sebab check online jer..Kira semua berlaku dgn pantas dan sekelip mata. Macam ni lah agaknya yang orang dok kata kalau dah sampai seru.

28 sept malam baru dapat tau yang mak terpilih untuk menjadi tetamu Allah tahun ni. Esoknya tanpa buang masa terus aku bawa mak pi tabung haji untuk sahkan yang mak terima tawaran tu. Start dari haritu sibuk benar la aku setelkan hal mak. Masa ni la baru nak buat yang tu nak buat yang ni, Baru la kelam kabut nak pi buat passport, amik gambar untuk passport dan Visa, Isi dan hantar borang tabung haji, lengkapkan buku kesihatan dan ambil pelalian..kira pi cucuk la. Bayangkan dalam masa 2 minggu ni nak buat semua benda, baru nak beli barang2 dan jahit baju. Mmm..mmg kelam kabut.

kat pej imigresen dgn sepupu dan mak sedara yang setia menemani (ignore tarikh kat gambar tu, dah salah tu, camera tak setting)

12 Oct 2011 baru dapat tau tarikh penerbangan mak, Start dari hari tu hati aku dah mula tak tenang, macam-macam yang aku dok pikiaq, mak sorang2 kat sana, dengan keadaan mak yang sakit kaki, nak jalan pun susah..jalan jauh sikit dah penat..Ya Allah susahnya hati aku ni..kalaulah aku boleh pi sama, senang, boleh aku jaga mak. Tapi malangnya tak boleh. Berkat pujukkan kawan2 baru aku rasa ok sikit, depa berjaya yakinkan aku, depa kata insyaAllah dah sampai sana mesti mak aku Ok. Depa pun turut sama berdoa untuk mak aku.

13 Oct 2011, Hari ni kami buat kenduri doa selamat dan baca Yassin untuk mak aku, Sedih sangat sebab aku tak dapat tolong baca untuk mak,masa ni la nak uzur pun. Satu-satunya anak pompuan yang dia ada bila sampai hari2 penting dia aku tak dapat sertai.Takpa mak aku baca lain kali. Aku baca sorang2 pun sampai jugak. InsyaAllah.

Macam2 yang aku dah setelkan, Ubat hospital untuk darah tinggi aku dah pi ambik, ubat urat untuk kaki dia dah beli, supplement  untuk kaki dia pun dah beli, semuanya cukup untuk stok 46 hari sepanjang tempoh dia ada kat sana.Tu termasuk la jugak panadol, pil chi ki tek aun, ubat batuk, ubat cirit, eyemo dan segala jenis makneka minyak angin. Yang penting standby, tak guna takpa janji ada.

17 Oct 2011, Hari yang ditunggu tiba jua akhirnya,Kami turun seawal 7pagi walaupun mak kena lapor diri kat kompleks tabung haji Bayan Lepas pukul 12.30pm, Saja la pi awai sebab ikut kata depa yang lebih berpengalaman p awai takpa..senang tak kelam kabut. Sampai sana pukul 8lebih terus mak dipanggil masuk untuk taklimat. Lupa nak cerita, mak pi Mekah tumpang sahabat sepupu aku yang dok kat Perlis. Depa pi satu family 6 orang. Dengan mak jadi 7 orang la. Lepas masuk dengar taklimat tu mak boleh keluar lagi untuk jumpa kami, Masa tu memang hujan airmata la, aku yang selama ni selalu menangis sorok2 kali ni tak leh nak sorok lagi..biaqla sejuta orang nak tengok. Habis semua yang pi hantaq mak menangis. sepupu-sepupu, adik ngan adik ipar, anak-anak menakan, mak sedara dan yang paling best asben aku pun menangis jugak masa mak mentua dia peluk dia. Esoknya aku tanya pasaipa tereyak dia jawab dah semua orang tereyak, dia pun tereyak gak la. Hehe..tu lah ego...bukan nak mengaku yang dia sayang kat mak mentua dia. Mak aku ni jenis manja. Memang semua orang berat nak lepas dia takut dia tak boleh berdikari. Maklumlah, kat sini dia tak pernah sorang2. Aku sempat berpesan kat sahabat sepupu aku tu, AbangDin nama dia, suruh dia tolong tengok-tengokkan mak masa kat sana. Syukur lagi kehadrat Ilahi sebab mak pi dengan orang baik-baik.

Sepupu aku tgh peluk mak menakan dia

Anak cucu Tok biah
Lepas dia masuk balik dalam kompleks kami pun keluar, ingatkan nak tunggu kat airport pulak, dapat tgk kapal terbang naik pun jadilah, lebih kurang macam orang bercinta la..tak dapat tengok orang dapat tengok bumbung rumah pun jadilah..macam tu la kami lebih kurang, Malang tak berbau keta aku pulak buat hal, tak leh start..masa ni la nak buat perangai. Aku dan yang lain gerak pi pantai seagate sementara nak tunggu pukul 4 waktu penerbangan, tinggal asben aku sorang ja kat keta. Pukul 3 aku balik pi kompleks TH tgk kereta, tak ok lagi. sempat jugak pi panggil pomen belum sempat pomen sampai keta aku dah boleh start dulu. Hmm..berkat doa mak aku la ni. Kami pi balik la kedai pomen tu cakap thankyou tak payah mai keta dah ok. Lepas tu kami terus pi airport, tinggal 2 biji keta ja yang pi, aku dan sepupu aku yang sebaya ngan aku. Kira dia sepupu paling rapat la.Yang lain semua dah balik sebab anak2 dah meragam.Takpa at least ada wakil yang pi tengok nanti balik boleh cerita kat depa.

Penang International Airport under construction la ni, so tak dapat nak tengok dari depan, suka atau tak suka kami kena tunggu kat belakang. Boleh la juga nampak kapal terbang dari situ tapi jauh. Bila sampai belah belakang rupanya ramai sanak sedara jemaah lain yang tunggu kat situ. Nasib kami baik sebab bas tabung haji pun masuk kot situ juga, dapat la aku tengok lagi sekali mak aku. Aku kira ada 10 biji bas semua. tapi aku tak tau yang mana bas mak. Aku main lambai ja semua jemaah. Setiap orang dalam bas aku lambai mudah-mudahan mak nampak aku. Tapi sampai sudah tak nampak mak. Airmata bercucuran lagi.

Deretan bas Tabung Haji yang masuk dalam airport.
Ni bukan flight mak..saja snap sebab dia lalu atas kepala. Flight mak ikut laluan lain.

Dengan penuh kesabaran kami menunggu dari pukul 4petang bas sampai airport, pukul 6petang baru kapal terbang berlepas. PERGILAH MAK..PERGIMU KU IRINGI DOA, PULANGMU NANTI DENGAN RAHMAT. SELAMAT MENJADI TETAMU ALLAH DAN MUDAH-MUDAHAN MAK DAN SEMUA JEMAAH HAJI YANG PERGI MENUNAIKAN FARDU HAJI PADA TAHUN INI AKAN MENDAPAT HAJI YANG MABRUR. Kerana Sesungguhnya “Haji mabrur itu, tidak ada balasan baginya melainkan SYURGA” - Hadis riwayat At – Tabrani.

Dengan sampainya mak disana aku merasakan seolah-olah sebelah kakiku dah sampai disana. Semoga suatu hari nanti aku juga diberi peluang untuk menjadi tetamumu YaAllah. Amin.